Пропускане към основното съдържание

Сбиро (Бомбарда)

През далчената 2003 година открих за себе си риболова с бомбарда. Имаше внос само от Балцер и понеже тяхното търговско име е сбиро, си ми остана навик и до ден днешен си наричам бомбардата така.
За пръв използвах този метод на риболов на язовир "Искър" и останах очарован. С влакно монофилно 0.22 влакно и прът от 4 м. с акция 80 направих недостижими до тогава дистанции. И с един малък воблер на Салмо и една единичка бяла Аглия дори хванах няколко костурета. В последствие когато спинигувам на затворен водоем винаги си нося пръта за сбирото.
А за морето и риболова на зарган (но не само) бомбардата е незаменима.
Перка на стръв със сбиро
Перка на стръв
Няма да се спирам подробно на видовете бомбарди, само съвсем накратко ще опиша методите.
Все пак накратко основните изсиквания.
Прът: От 3 до 4 м. с акция 70-100 и достатъчно лек, защото си е хамалогия и ако заедно с макарата е над 0.500 гр. умората настъпва доста бързо. Ползвам една стара серия пръчки на Мавер - "Rocky 80", карбонови, които навремето се водеха за телемач. Макар и да ми идва малко тежичка, все още я държа, защото още не съм попаднал на по-добър строй. Хем стегната, хем и най-слабите почуквания от зарган се усещат много отчетливо.
Макара: Ако сте перфекционисти, макарата трябва да е лека спинингова с капацитет максимум 120 м. на 0.20 мм. На мен обаче не ми пука и съм си сложил един стар "Талиум" на Серт и май 3000 като номер беше.
Влакно: Пак само като съвет - 0.16 или 0.18 плетено ще свърши чудесна работа. Можете естествено да навиете 0.20 до 0.25 монофил, но ако сте на морето и ви удари нещо по-така с монофила нямате почти никакъв шанс. А аз на макарата съм навил едно прехвалено 0.20 плетено, което ужким трябваше да е почти невидимо във водата. Да, да. И един мармот завива шоколада в станиол. Това от 0.10 ми изгни само от сладководен риболов за един сезон, но това от 0.20 още се държи и понеже ми е жал, че с бая кинти се бях изръсил още го държа.
Монтаж: сбирото се нанизва на влакното, така че тумбестата му част да е от долу. Под него се слага или шлаух, или силиконова перла, които свободно да се движат по основната линия. Така пречат на бомбардата да се блъска директно във възела при замятане. На троен вирбел се връзва повода. Уфф, отплеснах се. За тройния вирбел не вярвам вече някой да не знае, а за повода по-долу.
Замятане: Независимо дали гоните дистанция или хвърляте сравнително наблизо, с ръка трябва да спрете полета на сбирото малко преди то да се приводни. Така линията се изпъва и оплитанията са минимални.

Риболов на зарган
Морски риболов със сбирулиноПонеже заргана е риба обитаваща най-горния воден слой използваме плуваща бомбарда. Дължината на повода е до 2/3 от дължината на пръта, мнофил, 0.12  - 0.14, защото не очакваме удари от големи риби. Ако използваме стръв, куката е морска 0.12 или 0.10 Най-успешната ми стръв са били морски или бели червеи, но може да се сложат парченца месо от друг зарган, черен дроб и т.н. Стръвта се води безумно бавно с чести паузи. Виждал съм колеги направо да оставят пръта и да си гледат бомбардата като плувка, но смятам, че такава тактика е по-скоро плод на мързел или умора.
На изкуствени примамки, най-успешни са малки 3-4 см. плиткогазещи воблери. Чувал съм за добър риболов на големи заргани и с микро клатушки.
Риболов на морска хищна риба
Леферче
Лефер на бомбарда и воблер
Не че заргана не е хищен, но все пак е по-слаба риба и борбеността му е сравнима с тази на укеля. Та за друга хищна риба повода вече трябва да е по-дебел или от плетеняк. Ако ползваме плуваща бомбарда може да сложим и дълбоко газещ воблер, а ако ползваме полупотъваща силикони без утежнение. В последния случай можем да водим и бавно с паузи.
Все пак аз предпочитам до 6 см. плиткогазещи воблери.

Независимо дали ще ловя зарган или хвърлям за кокали, лефер, дорадо или друга хищна риба предпочитам да използвам бомбарди от 35 до 50 гр незавсимо дали са плуващи или полупотуващи.


Коментари

Популярни публикации от този блог

Дорадо на стръв зарган

Макар да ловя почти и само на спининг, когато става въпрос за улов на по-едра риба не се отказвам и от стръвта. За това искам да споделя и един гръцки метод основно за улов на дорадо (кинигос на гръцки и махи-махи на хамерикански). Открехна ме един много печен българин живеещ в Гърция в един от риболовните ни форуми. Благодаря ти Петър40!!  С този метод съм ловил и доста друга хищна риба - лефер, кокали, и дори един заблуден паламуд. Имам и лефер, който сигурно беше над 4 кила, тръгнах да го водя, видях го и безкомпромисно прегриза повода. А в метода няма нищо сложно. Трябват ви: Як прът към 3 метра с акция 100-150 (направо ме е срам от снимката с жълтия връх); Макара с плуващ монофил 0.40 с носимост към 7 кг и да побира поне 250-300 м; Тапа за щука; Микровирбел без карабина с носимост поне 10 кг; 2-2.50 м. флуорокарбон 15-20 лб. за повод; Морска кука 3/0. На основната линия слагате стопер към десетина метра над края й. Махате пишката на тапата, ако трябва набивате в н

Време е за луцос

И този път големите туни ни се изплъзнаха. Времето беше прекрасно - вятър, от 4 до 6 бофора, малко дъжд... Обиколихме от южно Халкидики до северните Споради. Обратно. Ситоня - Касандра - Атон. Нема братче. За 5 дни влачене едно плахо почукване. И по начина, по който "удари" се мисля, че беше малка риба меч. Почукна, развали играта на воблера, в момента, в който се оправи отново и това беше. Е то не може всеки път, ама хайде поне да е на три пъти веднъж. За малко въобще не настоявахме - тунакита и паламиди можем да ловим и от по-малка лодка. Последните два дни се отдадохме на спининг от брега. Първия ден хванахме по една риба, като моята и освен, че беше най-малката я извадих (Silent Assasin) закачена за опашката. Егати как се дърпаше ;-) Имах и удар от по-голяма, но се откачи. Втория ден жена ми взе, че пристигна. Не може и не иска да ме остави, четристин и кусур километра би. Обаче пък ми беше на късмет. Отиваме на любимите скали, оправям такъма, слагам асасина - няма